27 października

Chałka z kruszonką idealna na (drugie) śniadanie

Moją przygodę z drożdżami zaczęłam od chałki.
Efekt przerósł moje oczekiwania,
dlatego postanowiłam, że częściej będę zapraszała drożdże do mojej kuchni ;-)
Jednak domowe pieczywo smakuje najlepiej! 
A zapach, który niósł się po całym domu w trakcie pieczenia jest wprost nie do opisania!
Zdecydowanie przepis wart wypróbowania! :-)
Idealna na śniadanie, drugie śniadanie czy na kolację!



Potrzebujemy:
  • 450 g mąki pszennej
  • 100 ml ciepłego mleka
  • 100 ml ciepłej wody
  • 15 g świeżych drożdży
  • 2 jajka (w tym jedno do posmarowania wierzchu chałki)
  • 2 łyżki roztopionego i lekko ciepłego masła
  • 3 łyżki cukru
  • 1 łyżeczka soli
Kruszonka:
  • 30 g mąki pszennej
  • 15 g masła
  • 15 g cukru

Krok po kroku:
  1. Drożdże kruszymy i mieszamy z ciepłym mlekiem, 2 łyżkami mąki oraz 1 łyżeczką cukru. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 15 minut (po tym czasie zaczyn powinien być już aktywny - poznamy to po bąbelkach powietrza na wierzchu).
  2. Resztę mąki przesiewamy, dodajemy pozostały cukier, sól, 1 roztrzepane jajko, ciepłą wodę, masło oraz zaczyn. Wyrabiamy ciasto, aż będzie elastyczne i gładkie (można tu "wynająć" do pracy swojego Mężczyznę :-) ).
  3. Gdy ciasto będzie już odchodziło od rąk, formujemy z niego kulę, przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 1 godzinę - w tym czasie ciasto powinno podwoić swoją objętość.
  4. Ponownie zagniatamy krótko ciasto i formujemy z niego 3 wałeczki, które zaplatamy jak warkocz, a końce podwijamy pod spód.
  5. Chałkę wykładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, przykrywamy ściereczką i zostawiamy na pół godziny.
  6. Składniki na kruszonkę łączymy ze sobą, aż powstaną grudki.
  7. Tuż przed pieczeniem smarujemy chałkę roztrzepanym jajkiem i posypujemy kruszonką.
  8. Chałkę wstawiamy do rozgrzanego do 180°C piekarnika i pieczemy 30 minut, aż skórka zrobi się brązowa.
  9. Smacznego! :-)
Przepis bierze udział w akcji i konkursie:

http://www.mojewypieki.com/info/moje-ksiazki 

Moje wypieki i desery na każdą okazję





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny! Daj znać co myślisz o tym przepisie :)

Copyright © Kuchnia pełna serca... , Blogger